از سوی انجمن قرآنپژوهی حوزه؛
کتاب «مبانی تفسیر» نقد و بررسی شد
گروه اندیشه و علم: نشست نقد و بررسی کتاب «مبانی تفسیر» از سوی انجمن قرآنپژوهی حوزه در ساختمان انجمنهای علمی حوزه علمیه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه قم، در این نشست که پنجشنبه شب، نهم اردیبهشتماه سال 89 در ساختمان انجمنهای علمی حوزه برگزار شد، حجتالاسلام و المسلمین «سیدرضا مودب»، نویسنده کتاب مبانی تفسیر به توضیحاتی درباره ضرورت نگارش این کتاب پرداخت و تصریح کرد: طی سالهایی که من سابقه تدریس در حوزه و دانشگاه را دارم، کتابی در این زمینه با بیانی روان برای بهرهمندی طلاب و دانشجویان وجود نداشت، از این رو تصمیم به تدوین این کتاب گرفتم.
وی ادامه داد: این کتاب دارای 12 فصل است که در دو فصل اول آن به تعاریف و کلیات و اقسام مبانی و مابقی به مبانی که در تفسیر باید تحلیل شود، پرداخته شده است.
حجتالاسلام مودب عنوان کرد: در دو فصل پایانی بحث جامعیت قرآن و رابطه آن با جاودانگی و فرهنگ زمانه مورد بحث قرار گرفته و عمدتاً براساس تحلیل آثار پیشینیان است.
در ادامه این نشست حجتالاسلام و المسلمین «علیاحمد ناصح»، از محققان حوزه علمیه طی سخنانی گفت: این کتاب با وجود اینکه دارای نقاط قوت فراوانی است، از یک سری ضعفهای محتوایی و شکلی برخوردار است.
وی ادامه داد: به طور مثال حجم مطالب در یک بخش، 60 صفحه و در بخش دیگر 20 صفحه است که حجم مطالب یکسان نیست، ضمن اینکه مشکلات ادبی نیز وجود دارد.
حجتالاسلام ناصح افزود: یکی دیگر از نقاط ضعف کتاب این است که مؤلف به بهانه پرداختن به مبانی تفسیر به همه موضوعات علوم قرآنی پرداخته است، به همین دلیل مطالب عمیق نیست.
در ادامه حجتالاسلام و المسلمین «مجید حیدریفر»، از محققان و استادان حوزه طی سخنانی گفت: در بررسی مجموعه به لحاظ استانداردهای پژوهشی، نزدیک به 20 مورد نبود استاندارد پژوهشی به چشم میخورد که آوردن منبع در متن یکی از آنها است.
حجتالاسلام حیدریفر تصریح کرد: از دیگر ایرادات کتاب این است که از مقالات به عنوان منبع استفاده شده، در حالی که آن مقاله هم از منبع دیگری استفاده کرده است.
در پایان این نشست، حجتالاسلام مودب به پاسخ نقدها پرداخت و با بیان اینکه بسیاری از این نقاط ضعف را باید پذیرفت، تصریح کرد: اگرچه باید ادله به صورت منطقی بیاید، اما در بحث اختصاص تفسیر به معصومان، قائلان به این رای بحث اصلیشان در روایات است، به همین دلیل ابتدا دلایل نقلی روایی مطرح شده است و در ادامه سایر مراتب ادله.
وی درباره میزان مطالب در هر بخش نیز گفت: تلاش میکنیم تا در ویرایشهای بعدی، بخشهای طولانی به دو بخش تقسیم شود، اگرچه در برخی موارد گریزی از آن نیست.
کلمات کلیدی: