سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به پایگاه گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم خوش آمدید
گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
 
ضرورت برگزاری همایش برای ورود اعجاز ادبی قرآن به دانشگاه و حوزه
بررسی اعجاز ادبی قرآن در دانشگاه‌ها/10
سیدرضا مودب تأکید کرد:

ضرورت برگزاری همایش برای ورود اعجاز ادبی قرآن به دانشگاه و حوزه

گروه ادب: مدیر انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم خواستار برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی برای برنامه‌ریزی بررسی اعجاز ادبی قرآن در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین «سید‌رضا مودب»

حجت‌الاسلام والمسلمین «سید‌رضا مودب»، مدیر انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم، با بیان این مطلب گفت: قرآن به مانند یک متن آسمانی در طول تاریخ از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است، یکی از این جنبه‌ها همین ادیبانه بودن قرآن است.

وی ادامه داد: یکی از وجوه اعجاز قرآن، قدرت ادبی است، قرآن از نظر فصاحت، بلاغت، استعارات، کنایات و ... در اعجاز و بهترین نمونه ممکن است و شایسته است که به عنوان یک متن ادبی نیز مورد توجه و حتی بررسی قرار گیرد.

استاد دانشگاه قم افزود: بررسی تخصصی ادبیات قرآن امری است در نوع خود شایسته، اما باید توجه داشت که این تخصص در حوزه کار کسانی است که با ادبیات عرب آشنایی بسیاری داشته باشند، هر کسی نمی‌تواند به این بحث‌ها وارد شود.

بنابراین در پرداختن به وجوه ادبی قرآن باید ابتدا اهداف مشخص شود. این هم‌اندیشی باید به این امر بپردازد و و زوایای را روشن کند

مودب با بیان این مطلب که برای ورود این گونه مباحث به سیستم آکادمیک باید با نگاهی همه‌جانبه عمل کرد، گفت: بنابراین برای فراهم آوردن مقدمات کار باید همایش یا نشستی برگزار شود تا اساتید مختلف و کارشناسان نظام آموزشی راهکارهای دریافت وجوه ادبی قرآن را سنجیده و مشخص سازند که چگونه باید این وجوه ادبی را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: اگر ابتدا همایش‌ها و نشست‌هایی تخصصی در این زمینه برگزار کنیم‌، نقشه راه مشخص‌تر خواهد بود و در نتیجه با دید وسیع‌تری می‌توان این بحث را وارد دانشگاه‌ها کرد.

مودب ادامه داد: هم‌چنین باید توجه داشت که مشخص سازیم بررسی وجوه ادبی قرآن یک انحراف نیست، چرا که برخی معتقدند قرآن برای این اهداف نیامده و اگر ما وارد این فضا شویم چه بسا از آن دیدگاه اصلی دور شویم. هدف از بررسی وجوه ادبی قرآن، این است که قرآن را به عنوان یک الگو و بهترین متن ادبی ممکن در نظر گرفته‌ایم و بررسی ادبیات قرآن وسیله‌ای برای دریافت متن است.

وی تصریح کرد: بنابراین در پرداختن به وجوه ادبی قرآن باید ابتدا اهداف مشخص شود. این هم‌اندیشی باید به این امر بپردازد و و زوایای را روشن کند.

مدیر انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علیمه قم در پایان با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر خلاء متون مناسب در این زمینه گفت: ما نمی‌توانیم بگویم متون ادبی نداریم بزرگانی مانند سید رضی با الهام از قرآن متون ادبی فاخری پدید آورده‌اند، اینکه بگوییم متون فاخری نداریم دور از انصاف است، اما اگر قرار باشد متون درسی صرف بنویسم و یا متون جدیدتری در این زمینه نوشته شود، این هم راهی است.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط نکونام89/4/23:: 7:10 عصر     |     () نظر