سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به پایگاه گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم خوش آمدید
گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
 
سومین صورت‏جلسه کمیته تحصیلات تکمیلی

جلسه تحصیلات تکمیلی گروه به تاریخ 14/2/87 با حضور آقایان اعرابی، مؤدب، نجفی و نکونام برگزار و موارد ذیل مطرح شد.
1. آقای دکتر مؤدب به عنوان استاد مشاور آقای اخوان صراف تصویب شد.
2. تغییر استاد مشاور خانم اکرم جعفری از خانم دکتر توسلی به آقای دکتر هزار تصویب نشد.
3. طرح پایان‌نامه خانم زهره محمودی با نام بررسی روایات تفسیری امام صادق جزء 16 با راهنمایی دکتر اعرابی و مشاور آقای رحمان ستایش تصویب شد.
4. طرح پایان‌نامه آقای ملک محمدی با عنوان بررسی شواهد قرآنی المفصل فی تاریخ العرب قبل از اسلام با راهنمایی دکتر نکونام و مشاورت دکتر مؤدب تصویب شد.
5. طرح پایان‌نامه خانم طیبه احمدی با عنوان بررسی روایات تفسیری امام صادق(ع) در جزء 15 با راهنمایی دکتر تجری و مشاورت دکتر نجفی تصویب شد.
6. طرح پایان‌نامه خانم تبریزی زاده با عنوان مبانی حل تعارض اخبار نزد علمای امامیه به علت تکراری بودن تصویب نشد.
7. درخواست آقای بهروز ید الله پور مبنی بر تغییر استاد مشاور تصویب نشد.
8. درخواست آقای مسعودی مبنی بر تغییر استاد راهنما تصویب نشد.


نوشته شده توسط نکونام87/3/20:: 3:29 عصر     |     () نظر
 
موضوعات پیشنهادی دکتر نجفی در زمینه پایان‏نامه های کارشناسی ارش

1. حوزه فعالیت‌های قرآنی و فهرست‌ها درباره قرآن (فلوگل – دیرنبرگ)؛ 2. ترجمه قرآن (گزارش آن را بروکلمان، پیرسن و بلاشر داده‌اند)؛ 3. تصحیح رساله‌های قرآنی؛ 4. علوم قرآنی؛ 5. بررسی و تحلیل محتوای قرآن(رضوان در کتاب آراء المستشرقون حول القرآن الکریم و تفسیره  108 اثر از این نوع را معرفی کرده است؛ عقیقی در المستشرقون، بدوی در موسوعة المستشرقون. د. در الصغیر گزارشی از فعالیت‌ها داده‌اند.)
1. 4. بوتیه فرانسوی(1883) تأثیرپذیری قرآن از سایر ادیان؛
2. 4. گوستاوویل آلمانی(1889)  درآمدی تاریخی - انتقادی بر قرآن که مستند نولدکه است؛
3. 4. اشپرنگر آلمانی(1893)، الاتقان؛
4. 4. وستنفلد آلمانی، طبقات الحفاظ ذهبی
حقوق انسان در قرآن؛ محیط زیست در قرآن؛ کمک‌‌های قرآن به حل بحران‌های جهانی؛ دستاوردهای نگرش زیباشناختی قرآن در پیدایش و گسترش هنر و کارکرد آن در تمدن اسلامی؛ کارکرد محوری قرآن در پی افکندن تمدن اسلامی؛ درون‌مایه‌های انسان‌شناختی قرآن؛ نگرش کارکردی یا معرفت‌شناختی به احکام در قرآن؛ بررسی رویکرد مفسران به روایات اسباب نزول و پیامد‌های آن؛ بررسی رویکرد مفسران به تفسیر علمی و مرزهای آن؛ بازسازی مقدمات تفسیر بر پایه دستاورهای نوین علمی؛ بررسی رویکرد مفسران به تاریخ و برایند آن؛ بینان‌های نگرش تفسیر اجتماعی قرآن؛ فلسفه علوم قرآن(پیش‌فرض‌ها، مسائل و مبانی)؛ رویکرد مفسران به دغدغه‌های دینی، فکری و اجتماعی عصر خویش؛ کارکرد تفسیر در پیدایش و گسترش تمدن اسلامی؛ مرزهای کفر و ایمان در اندیشه مفسران؛ نگرش‌های تفسیری در تقریب‌ میان مسلمانان؛ قرآن و گفتگوی ادیان؛ سرشت وحی؛ قرآن و ادیان جهانی؛ گوهر ادیان از دیدگاه قرآن؛ نظام اخلاقی قرآن؛ مقوله‌های اجتماعی در قرآن؛ مفاهیم سیاسی در پرتو قرآن؛ نشانه‌های تمدنی در واژگان دخیل؛ ساز و کار دعوت در قرآن(مبانی، اصول، انگیزش)؛ مقایسه ارزش‌های اخلاق جهانی با ارزش‌های قرآنی؛ فلسفه تفسیر(ماهیت، امکان، روش‌مندی، نهادهای راهنمای فهم قرآن، مبانی کلامی تفسیر، آسیب‌شناسی تفسیر، علل تکثر و تطور، پیش‌فرض‌ها، علوم دخیل در تفسیر)؛ منطق فهم دین(علوم اصول، منطق قدم و جدید، عرفان نظری، مباحث زبانی و تحلیلی)؛

در حوزه حدیث
روش‌های حدیثی گذشتگان؛ تفاوت کاری مکتب‌‌های حدیثی؛ روش‌های حدیثی مراکز و پایگاه‌های حدیثی مانند ری و قم؛ تفاوت‌های دوره‌های صفویه با قبل ازآن؛ تفاوت‌های دورهای حدیثی قرن 5 با قرن 7؛ تمایز مناهج حدیثی قرن به قرن یا سده‌ها به هم پیوسته؛ بررسی‌های تاریخی برای بررسی سند حدیث(بررسی سند از راه متن).


نوشته شده توسط نکونام87/2/10:: 6:15 صبح     |     () نظر
 
نکات و موضوعات پیشنهادی دکتر اعرابی در زمینه پایان‏نامه های کارش
نکات مورد توجه در نگارش پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد
1. هدف از تحقیق در این مقطع دو چیز است: الف. تمرین و ممارست دانشجو به منظور رسیدن به روشی هدفمند در تحقیق به نحوی که دانشجو به عنوان محققی دارای آتیه از سبک خاصی در تحقیق برخوردار شود؛ ب. تبیین یک مسئله که از جهت یا جهاتی مورد بررسی قرار نگرفته و به بررسی و تحقیق نیاز دارد.
2. احیاء تراث: منابع بسیاری مربوط به فرقه‌های مختلف اسلامی در جهان وجود دارد که هنوز مورد بازخوانی، تصحیح، تحقیق، نقد و بررسی قرار نگرفته است. یکی از محورهای پایان‌نامه نویسی خصوصاً در مقطع کارشناسی ارشد می‌تواند این کار مهم باشد.
3. ترجمه و نگارش: آثار برجسته‌ای در موضوعات قرآن در علوم قرآن و حدیث از سوی محققان برجسته سایر کشورها همه ساله تألیف و عرضه می‌شود. ترجمه، تحقیق و نقد و بررسی این آثار نیز می‌تواند به ارتقاء کار پژوهش در ایران بیانجامد.
4. مطالعه شخص دانشجو نسبت به موضوع مورد علاقه‌اش
موضوعات در خور پژوهش برای پایان‌نامه
1. بررسی عوامل پیشرفت و انحطاط تمدن‌ها و اقوام مختلف از نگاه قرآن و حدیث(البته می‌توان قوم یا اقوام خاصی را در حد یک پایان‌نامه برگزید)؛ 2. تاریخ بت‌پرستی و نگاه قرآن به آن؛ 3. عناصر فرهنگ جاهلی از دیدگاه قرآن؛ 4. عوامل تشتت جامعه اسلامی از نگاه قرآن و تاریخ؛ 5. بررسی زمین ارث صالحان از نگاه قرآن و کتاب مقدس؛ 6. اخبار تاریخی قرآن و بررسی شبهات مستشرقان درباره آنها؛ 7. تأویل قرآن از نگاه مفسران فریقین؛ 8. حکومت از نگاه قرآن؛ 9. تشکل‌های سیاسی از نگاه قرآن؛ 10. علم نافع از دیدگاه قرآن و حدیث؛ 11. تمثل فرشتگان از نگاه قرآن و موارد تمثل؛ 12. بررسی وحی الهی و وحی شیطانی از نگاه قرآن؛ 13. معراج پیامبر(ص) از نگاه قرآن و حدیث؛ 14. بررسی دیدگاه قرآن درباره ادیان توحیدی؛ 15. اخلاق سیاسی از نگاه قرآن و عهدین؛ 16. بررسی شرایط حاکمان از نگاه قرآن؛ 17. بررسی عوامل فقر از نگاه قرآن و حدیث؛ 18. بررسی راه‌های مبارزه با فقر از نگاه قرآن و حدیث؛ 19. بررسی راه‌های تعامل حکومت اسلامی با سایر نظام‌های سیاسی از نگاه قرآن و حدیث؛ 20. بررسی تجارت‌های غیر مشروع از نگاه قرآن و حدیث؛ 21. بررسی بازرگانی‌های مشروع از نگاه قرآن و حدیث؛ 22. بررسی مفهوم جهانی شدن از نگاه قرآن؛ 23. بررسی برخوردهای سیاسی و نظامی مسلمانان و یهود از نگاه قرآن در عصر پیامبر(ص)؛ 24. شیوه مبارزه پیامبر(ص) با فرهنگ جاهلی از نگاه قرآن و حدیث؛ 25. مبانی صلح از نگاه قرآن و حدیث؛ 26. عوامل جنگ از نگاه قرآن و حدیث؛ 27. توحید و شرک از نگاه قرآن؛ 28. توحید عبادی از نگاه فرق اسلامی؛ 29. ماهیت وحی از نگاه مفسران و متکلمان مسلمان؛ 30. بررسی و نقد نظریه عبادت؛ 31. بررسی سندی و دلالی روایات خوف و رجاء؛ 32. بررسی سندی و دلالی احادیث قدسی در کتب اربعه شیعه؛ 33. بررسی تطبیقی احادیث قدسی در منابع شیعه و سنی؛ 34. بررسی اصول و مبانی تفسیر آیات صفات از نگاه فرق اسلامی؛ 35. تفسیر تطبیقی آیات صفات.
نوشته شده توسط نکونام87/2/10:: 6:14 صبح     |     () نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >